Porkkanakakku

Jag vet att du vill ha den. Den goda, gulliga, bästa, underbara, söta morotskakan. GAH, det finns ingen bättre. Jag bjuder på mitt gulliga recept så att ni kan baka en gullig kaka :D


Gullig morotskaka ála Nina
            12 portioner

Morotskakan:

2 gulliga ägg
50 gr smör
2 dl sockersött socker
2 dl vetemjöl
3 dl finrivna morötter
1 tsk kanel
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk mumsigt vaniljsocker

Ostkrämen:
75 gr smör
3 dl florsocker
100 gr philadelphiaost
1,5 tsk vaniljsocker
1 msk pressad limesaft, funkar med citron med.
Karamellfärg i 2 fina färger
Kokos

Gör så här
1. Blanda mjölet, kanelen, bakpulvret, bikarbonatet och det mumsiga vaniljsockret.
2. Vispa ihop smöret och det sockersöta sockret till en luftig smet. Blanda sedan i de gulliga äggen och de torra varorna, när detta är väl blandat rör du ned de rivna morötterna.
3. Smörj och ströbröd en form. Häll i smeten och grädda i 175 grader, 25-30 minuter. Kontrollera med en provsticka om kakan är färdig.

Ostkräm: Vispa alla ingredienser till en ”fluffig” smet. Häll sedan i en karamellfärg som du tycker är gullig och vispa lite till. Bred sedan ut ostkrämen på den väl avsvalnade kakan. Strö sedan ut kokosen som du färgat med den andra färgen. Låt den färdiga kakan stå i kylen en halvtimme innan du skär upp den, ät och njut.


Jag vet att ni kommer älska den :D Och om ni nu vill överraska mig någon gång så vet ni vad ni ska göra. (A)
Förövrigt till er som inte vet så heter morotskaka Porkkanakakku på finska, viktigt att veta! ;D


Kommentarer
Postat av: Korven

den gör vi ngn dag!

2008-08-27 @ 21:59:19
URL: http://enlitenkorv.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Det är min mammas recept:O

2008-08-28 @ 12:31:54
Postat av: Nina

Nepp, det är ett jag hittat på internet för nåt år sedan:P fast lite personligt omskrivet. :P

2008-08-28 @ 14:06:29
URL: http://ninasverkersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0