Mors dag - Då barnen sjunger på morgonen

Idag är det mors dag, men man kan fråga sig vad det egentligen innebär...

Mors dag infaller alltid sista söndagen i maj i Sverige. Detta är en högtid med ur ett globalt perspektiv mycket gamla anor. Inom nästan alla kulturer har moderskapet blivit en viktig anledning till traditionellt firande.
  I Europa har Mors dag firats så tidigt som 250 år före Kristus. Man menar att högtiden ursprungligen härrör från modersdyrkan i det forntida Grekland och firades i hela Mindre Asien. Längre fram i historien har det funnits starka kopplingar till Jungfru Maria och Mors dag blev till en kristen sed.
   Seden togs upp i Sverige 1919, och blev till en hyllningsdag och en fridag för alla de kvinnor som då arbetade i hemmet. 1920 togs ett häfte fram som innehöll direktiv för morsdagsfirandet:
1. Svenska flaggan hissas från hemmets flaggstång
2. Mor hälsas om morgonen med sång av barnen
3. Hon bjudes före uppstigandet på gott kaffe och bröd, berett av barnen. Hon hedras med blommor och en liten gåva
4. Henne beredes, så långt det är möjligt, vila och frihet från allt hushållsarbete den dagen. Barnen bädda, sopa, laga mat och diska.  Källa

Så hur firade ni era mammor? Väckte ni henne med glad sång och kaffe på sängen? Blev deras dag så här lugn och vad gav ni för gåva? Själv köpte jag den här underbara parfymen av Victoria Beckham som jag förmodligen kommer att använda mycket själv. (a)


Jag har haft en underbar helg på Ronneby brunns spa med Gustav. Skriver och berättar mera sen :)

Kommentarer
Postat av: Anonym

jag köpte också en parfym :D hihi

2009-05-31 @ 18:41:05
URL: http://eweman.blogg.se/
Postat av: Millis

Haha jag vet faktiskt inte vad hon heter (a)

2009-05-31 @ 20:45:48
URL: http://emilia-n.blogspot.com
Postat av: linda

den parfymen har jag. den är riktigt bra =)

2009-06-04 @ 10:22:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0